Duurzaam ondernemen met Lavans

Wij geloven in duurzaam ondernemen. Niet alleen binnen Alligator Plastics, maar in alles wat we doen. En échte duurzaamheid bereik je in de keten. Onze toeleveranciers zijn dan ook van grote toegevoegde waarde. Of liever gezegd: duurzame partners die net als wij verder kijken en erop gericht zijn om het milieu zo min mogelijk te belasten. Lavans is daar een mooi voorbeeld van. Als specialist in bedrijfskleding, vloer- en sanitaire hygiëne, zijn zij erop gebrand om het duurzame karakter van de keten te behartigen. In een interview met Jan Jozef Pluijm, Accountmanager bij Lavans, vertellen we meer over onze gezamenlijke ambitie.

Vertel Jan Jozef, wie is Lavans?
Lavans is een zelfstandig familiebedrijf en we bestaan al ruim 95 jaar. Wij verhuren bedrijfskleding inclusief het onderhoud, verzorgen droogloopmatten, wissers en poetsdoeken én voorzien toiletten en kleedruimten van sanitaire apparatuur. We verkopen niets, maar we maken gebruik van het operational lease concept. Hierin ontzorgen wij productiebedrijven als facilitair dienstverlener. Wij voorzien klanten van de juiste producten en nemen het wassen, repareren en het vervangen van onbruikbare artikelen volledig voor onze rekening.

“We zijn geen wasserij,
we hébben een wasserij”

Hoe zijn jullie als duurzame partner bij Alligator uitgekomen?
De samenwerking tussen Lavans en Alligator Plastics bestaat al bijna 20 jaar. De laatste 5 jaar is onze samenwerking verder geïntensiveerd. Het fijne contact met o.a. Djinka Paaps, inkoper Alligator Plastics, heeft ertoe geleidt dat we elkaar geven, nemen en gunnen. Het persoonlijke contact en de gezamenlijke, duurzame ambitie draagt daar natuurlijk aan bij.

Wat is dan eigenlijk jullie duurzame ambitie?
Wij willen de groenste wasserij van de wereld worden. Geen onmogelijke missie, aangezien we reeds de groenste wasserij van Europa zijn en enkele jaren geleden zijn uitgeroepen tot tweede beste wasserij ter wereld! Een ieder moet de planeet aan de volgende generatie kunnen doorgeven, en wij willen elkaar hierbij recht in de ogen kunnen aankijken. Wij hebben dan ook oog voor milieu en personeel. Hoe we dat doen?

  • we wassen kleding met hemel- of bronwater
  • we gebruiken zonne-energie om water op te warmen
  • we wassen CO2 neutraal
  • we hebben aandacht voor de biodiversiteit op onze locatie en hebben bv een vlindertuin aangelegd
  • we zetten kleinere (elektrische) wagens in waarbij we focus leggen op een efficiënte route
  • en, voor de kenners, het bedrijfspand heeft het certificaat Breeam niveau 5, Outstanding en behoort hiermee tot de meest duurzame gebouwen in Nederland. Bovendien hebben we onlangs nog het certificaat MVO Prestatieladder Niveau 3 behaald.
  • Tenslotte: wij geloven in ‘een leven lang leren’ waarbij we ons personeel zo lang mogelijk, op een prettige en ergonomische wijze, bij ons willen houden.

Wat is voor jullie belangrijk met betrekking tot een dergelijke duurzame relatie?
Het persoonlijke contact! Daarmee valt of staat een vertrouwensband. Wij werken in teams waardoor we operationeel dichtbij de klant staan en dus nauw betrokken zijn en blijven. In een duurzame relatie groeien en krimpen wij met de klant mee. Lavans gelooft in deze verbinding, zonder elkaar formeel aan te spreken op diverse randvoorwaarden. Denk aan vaste contracten waar je niet onderuit kan, boeteclausules, minimale afnames etc. Dit is de basis van de geweldige samenwerking en schept vertrouwen.

Hoe zou je jullie meerwaarde kunnen doorvertalen voor onze klanten?
Samen met Alligator kunnen wij ons gezamenlijk richten op belangrijke pijlers als hygiëne en kwaliteitsgarantie. Het lijkt onschuldig, maar het wassen van 15.000 kledingstukken per dag kan een grote voetafdruk achterlaten en vraagt dus om een optimaal logistiek proces. Dit bereiken we alleen samen, in de keten. Met onze gezamenlijke ambitie kunnen we de duurzame doelstellingen in de keten behalen. Uiteraard is dit ten gunste van de klanten en uiteindelijke treft dit ons allemaal als consument. We willen tenslotte allemaal een beter leefklimaat: voor nu en voor onze volgende generaties.

Djinka Paaps, inkoper bij Alligator Plastics, en Jan Jozef Pluijm, Accountmanager Lavans voor de vlindertuin van Lavans.