Do’s en don’ts binnen productontwikkeling
Het produceren van een nieuw product is voor de meeste mensen geen gesneden koek. Deze do’s en don’ts helpen je om het beste te halen uit de samenwerking met de producent.
- DO: Ga tijdens de ontwerpfase uit van de expertise van je producent.
Het is belangrijk om van tevoren helder te hebben waar je product aan moet voldoen, maar laat je hierdoor niet beperken. Stel veel vragen en sta zo veel mogelijk open voor suggesties. Zo kan optimaal geprofiteerd worden van de expertise van je producent. - DON’T: Verlies de eindgebruiker niet uit het oog.
Tijdens de ontwikkeling van een product ligt de focus op de exacte eigenschappen van een materiaal. Verlies hierbij niet uit het oog hoe het product uiteindelijk gebruikt zal worden. Wanneer bijvoorbeeld een product(-onderdeel) niet zichtbaar is voor de eindgebruiker, speelt het uiterlijke kenmerk geen cruciale rol. - DO: Vergelijk meerdere producenten.
De ene producent is de andere niet. Sommige producenten specialiseren zich namelijk in het maken van producten, zonder dat ze hier intensieve begeleiding bij bieden. Vraag dus meerdere offertes op en ga het gesprek aan. Zo kun je vergelijken in hoeverre producenten écht kunnen helpen bij het ontwikkelen van het product. - DON’T: Kies geen productiemethode ‘op de groei’.
Wanneer je toch voor spuitgieten kiest, terwijl je nog in de introductiefase zit met 500 producten per jaar, kan dit tot hoge kosten leiden. Je kunt dan nog niet profiteren van het schaalvoordeel dat spuitgieten met zich meebrengt. Kies je ideale productiemethode aan de hand van de productlevenscyclus. Uiteraard bouwen we bij Alligator Plastics graag mee aan het succes van jouw product, zodat groei van jouw product onafwendbaar wordt.
Goed om te weten dat wij je graag een eerlijk advies geven voor de ontwikkeling van jouw product. Hierbij denken wij niet teveel in productietechnieken en zullen wij jou kritische vragen stellen om tot de beste productiemethode te komen. Ook als dat betekent dat spuitgieten (nog) niet bij jou product past of een techniek elders moet worden toegepast. Zo krijg jij een grensverleggend product, waarmee je vandaag én morgen het verschil maakt.