Het inspirerende verhaal van Wietse
Een indrukwekkende mijlpaal: Wietse is 25 jaar in dienst bij Alligator Plastics. Hoe kijkt Wietse terug op de afgelopen 25 jaar? En belangrijker nog: wat kunnen we van hem leren voor de komende 25 jaar? We nemen je mee in het inspirerende verhaal van Wietse Wissema.
Hoe het begon…
Als projectleider was Wietse altijd al bezig met productontwikkeling. Zijn droom om ooit een eigen bedrijf te runnen heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven. Op 28 oktober 1996 is hij via zijn netwerk bij Alligator Plastics terechtgekomen, waarbij hij een leidinggevende functie kon vervullen. “Toen ik bij Alligator binnenstapte was er vrij weinig. Geen artikelnummer, geen digitale documentatie, geen structuur, het gebruik van e-mail was net in opmars en lang niet iedereen had een mobiele telefoon. Spannend, maar ook zeker een mooie kans om in alle vrijheid mijn ideeën vorm te geven en het bedrijf van 14 medewerkers te laten groeien.” Aldus Wietse. En er was absoluut een match tussen Wietse en het spuitgietbedrijf. Dit resulteerde in het feit dat hij in maart 1999 werd aangesteld als directeur van Alligator Plastics. Ook Bas van Reisen (nu technisch directeur) kwam aan boord.
Van 14 naar 100+
Het ging voorspoedig met Alligator en er werden al snel mooie resultaten geboekt. “Het was ontzettend leuk om van niets, iets te maken. Er waren veel quick wins: alles wat ik deed en wat ik aanpakte waren hele sprongen vooruit. Dit werkt enorm motiverend.” En zo begon Alligator in 1998, als één van de pioniers, met 2K spuitgieten. De start van een heldere en krachtige positionering. “Ik wist 1 ding zeker: Alligator moet hét vooraanstaande bedrijf worden in productontwikkeling met als missie om klanten zonder enige kennis van kunststof te helpen met hun spuitgietproduct.” Hiermee ging Wietse en het team aan de slag om Alligator op de kaart te zetten. En met succes. Een eigen R&D afdeling volgde en in 2007 wist de club 1 van de grootste klanten aan zich te binden die mede gezorgd heeft voor de snelle groei van Alligator. “Zij hebben ons doen groeien, en andersom. Een schoolvoorbeeld van een samenwerking met oog op productontwikkeling zoals het zou moeten zijn.” licht Wietse toe.
Het heft in eigen handen
Het tij keerde: in 2008 sloeg de economische crisis in als een bom. “We werden even met beide voeten op de grond gezet. In slechts 2 maanden tijd werden alle orders teruggeroepen en stonden onze machines 3 maanden lang stil. Toen we uit de crisis kwamen keken Bas en ik elkaar aan: laten we ons ook in de toekomst leiden of nemen we zelf het heft in eigen handen? We kozen voor het laatste. Hoe? Zorgen dat je flexibel en servicegericht bent is niet genoeg. We namen dan ook een externe adviseur in de arm om onze bedrijfsvoering nauwkeurig te bekijken.” Met de resultaten van het onderzoek en de genoemde adviezen zijn Wietse en Bas aan de slag gegaan en zochten ze o.a. ondersteuning op gebied van marketing. Er werd een mooi groei ambitie neergezet: van 2 naar 20 miljoen omzet in 5 jaar. “Dit hebben we tot in de kleinste details ingevuld, met vragen als: welke klanten hebben we hiervoor nodig, welke machines, hoeveel personeel, hoeveel productieruimte etc. Zo hebben we samen ons eigen pad uitgestippeld. En hoe vet: dit ambitieuze doel hebben we, weliswaar 1 jaar later, gewoon behaald!” Dit bewijst maar weer: met lef kom je een heel eind!
En toen kwam C…..
De meest heftige periode in de afgelopen 25 jaar was voor Wietse overduidelijk de periode rondom COVID-19. Na de reorganisatie in 2019, die al enorm veel pijn deed, stond Alligator inmiddels op het niveau van consolideren. In maart 2020 hadden we alles weer op de rit en waren we energieker dan ooit. Corona gooide roet in het eten. Niet alleen bedrijfstechnisch en economisch was het zwaar, vooral ook emotioneel. “Aan huis gekluisterd, het thuiswerken, een nieuwe noodzakelijke reorganisatie, weinig sociale ontspanning en zorgen om de gezondheid van dierbaren gaan je niet in de koude kleren zitten. Hoewel we hedendaags nog steeds te maken hebben met de gevolgen van COVID-19, zoals het personeelstekort en tekort op grondstoffen, bloeien we als persoon en als bedrijf langzaam weer op.”
De meest waardevolle levensles
“Één van de wijze lessen die ik geleerd heb is: groei is loslaten.” Vertelt de optimistische Wietse. Het DNA van Alligator Plastics is nog steeds onveranderd: maximale ontwikkelingskracht bieden aan onze klanten om hun kunststof spuitgietproduct beter, slimmer en duurzamer te maken. De mooiste mijlpalen zijn echter niet het eindstation, maar juist de weg er naartoe. “Groeien doe je met elkaar. De mensen maken Alligator en samen hebben we een heel mooie klantportfolio opgebouwd. Ik ben de man van de ambitie, die misschien té ambitieus lijkt, maar samen komen we er wel.”
“En mijn persoonlijke missie voor de komende jaren? Ik ben 60. Over een aantal jaren hoop ik Alligator in goede handen achter te laten. Ik wil aan mijzelf blijven werken, zodat ik ook de komende 25 jaar mijn dromen kan nastreven.” Aldus een trotse Wietse.