Transitie van dienstverlening naar kunststof, de eerste 100 dagen
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 mei 2020 

Transitie van dienstverlening naar kunststof, de eerste 100 dagen

Een switch in je carrière van dienstverlening naar een technisch maakbedrijf, een grote verandering of toch ook veel overeenkomsten? Manager Sales & Marketing Bart van Tiggelen vertelt kort over zijn ervaring na de eerste 100 dagen en zijn visie op de markt van kunststof spuitgieten.

‘Starten bij een nieuw bedrijf is altijd intensief. Je leert veel nieuwe mensen kennen en je probeert alle processen en gewoonten van een organisatie te doorgronden. Dit alles zodat je snel mee kunt spelen met de ervaren collega’s.’ Zo zegt Bart van Tiggelen, Manager Marketing & Sales. ‘Je zoekt in deze periode vooral naar de punten waar je op korte termijn van toegevoegde waarde kan zijn en waar je opgedane ervaringen en inzichten uit het verleden snel kunt inzetten. Het is vanzelfsprekend dat iedereen een periode nodig heeft om op zijn/haar nieuwe plek te wortelen, maar toch willen we allemaal vooral snel bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen en laten zien dat we met een reden geselecteerd zijn voor een bepaalde functie.’

Kennismaken met een nieuwe branche

‘Indien je besluit over te stappen naar een andere branche versterkt dit effect, doordat je veelal ook de materie nog moet doorgronden.’, aldus Bart. ‘In de praktijk blijkt echter dat bedrijven in deze tijd vaak dezelfde uitdagingen kennen. Hoe zorg ik ervoor dat klanten mijn bedrijf als uniek beoordelen en graag klant willen blijven? Hoe vertaal ik de toegevoegde waarde van mijn bedrijf, tussen alle concurrentie, zodanig dat de juiste partijen klant zouden moeten willen zijn? Ik ben overtuigd de beste te zijn in onze branche, maar hoe presteer ik nu werkelijk in verhouding tot Nederlandse, Europese of misschien zelfs wel mondiale spelers? Kortom: waar ligt nu werkelijk mijn toegevoegde waarde?’

Wat is het onderscheidend vermogen van spuitgieters?

Bart ziet vanuit zijn marketing perspectief dat de spuitgieters in Nederland nog stappen kunnen zetten. ‘Op websites lees je veelal welke activiteiten de bedrijven uitvoeren en welke technieken zij in huis hebben om producten te fabriceren. Bij een enkeling zie je de eerste stappen in het gebruik van woorden als partnership en toegevoegde waarde, maar het geeft een zeer bescheiden indruk. Samen producten ontwikkelen en de grootte van de R&D afdeling worden als onderscheidend vermogen genoemd, maar is dat ook altijd zo? In mijn beleving is toegevoegde waarde simpel meetbaar in de betalingsbereidheid van afnemers voor deze diensten. Als een klant niet bereid is te betalen voor een activiteit, betekent dit dan dat er geen sprake is van toegevoegde waarde? Jazeker wel, echter is deze toegevoegde waarde dan blijkbaar nog niet op het niveau dat het niet elders beter of goedkoper kan. Hierin huist het risico dat je mogelijk onnodig kosten maakt en jezelf uit de markt prijst of je rendement onder druk zet, denkende dat je toegevoegde waarde levert.’

‘De kunst hierin is niet enkel bepalen waar jouw bedrijf heel goed in is, maar juist hierbij de klanten te zoeken met die specifieke actuele behoefte.’, vertelt Bart. ‘Startup en Scale-up bedrijven zoeken als voorbeeld naar een partner die ervaring en kennis kan inbrengen, wanneer ze dit zelf nog niet in huis hebben. Hetzelfde bedrijf zoekt in een meer volwassen fase juist naar een goedkope productiefaciliteit op het moment dat ook de inkoopafdeling professionaliseert. Dit alles ligt in lijn met de product levensfase van het eindproduct en concurrentie waar je klanten mee te maken hebben. Partnerschap en meedenken met je klanten betekent dus dat je begrijpt hoe hun producten in de markt staan en hier je dienstverlening en kostenniveau op bijstelt. Een uitdagende klus om dan toch je kernwaarden vast te houden en toch flexibel te blijven. Een interessante uitdaging waaraan ik binnen mijn rol als Manager Marketing & Sales, samen met collega’s, de afgelopen 100 dagen en de komende tijd flink aan zullen werken.’ Binnen Alligator Plastics hebben we grootse plannen waar we jullie later dit jaar graag meer over vertellen.