Page content

De werking van de schroef in een spuitgietmachine

De spuiteenheid van een spuitgietmachine bevat onder andere de spuitgietcilinder en de aandrijving. In deze cilinder zit een lange schroef. Deze schroefcilinder vervult een cruciale rol in het voorbereiden en klaarzetten van de kunststof grondstof voor het spuitgietproces.

De zones van de schroef

De schroefcilinder wordt verwarmd door verwarmingselementen over de volle lengte van de cilinder. Hierdoor begint het kunststof granulaat (korrels), dat via de hopper in de spuitgietcilinder komt, al direct te smelten. De lange schroef in de cilinder heeft vervolgens drie functies, die over drie zones zijn verdeeld:

Transportzone

De schroef transporteert het smeltende kunststof granulaat met een draaiende schroefbeweging naar voren.

Compressiezone

In de compressiezone wordt de gesmolten kunststof samengedrukt en gekneed tot een homogene massa. Dit komt doordat de binnendiameter (de kern) van de schroef geleidelijk groter wordt. Hierdoor is er in deze zone minder ruimte tussen de kern van de schroef en de mantel van de spuitgietcilinder waarin de schroef zit. Doordat de schroef de kunststof nog steeds naar voren transporteert, wordt de massa door de kleinere beschikbare ruimte op druk gebracht. Door de draaiende schroefbeweging wordt de gesmolten kunststof tegelijk goed gemengd en door de frictie verder gesmolten. De massa wordt in deze compressiefase ook op één gelijkmatige temperatuur gebracht. Dit zorgt voor een constante viscositeit (mate van vloeibaarheid) tijdens het injecteren van de kunststof in de matrijs.

Doseerzone

Aan het eind van de schroef, net voor de spuitmond van de spuitgietcilinder, wordt precies de juiste hoeveelheid kunststof voor één cyclus (shot) klaargezet om in de matrijs te injecteren. Dit gebeurt volledig computergestuurd. Vervolgens beweegt een hydraulische cilinder de schroef axiaal naar voren, waardoor de kunststof via de spuitmond in de matrijs wordt geïnjecteerd.

Een schuivende sperring (zie afbeelding hierboven) voorkomt dat de geïnjecteerde kunststof door de grote druk weer terugvloeit in de spuitgietcilinder. Door de injectie ontstaat een tegendruk vanuit de matrijs. Door deze tegendruk beweegt de sperring naar achteren waardoor de open verbinding met de spuitgietcilinder wordt gesloten. Zo kan de kunststof niet terugvloeien.

Wilt u meer weten over de werking van spuitgietmachines of wilt u een product laten spuitgieten? Neem dan contact met ons op.