Onderdelen nieuw luchtveringssysteem case - Alligator Plastics
arrow_drop_up arrow_drop_down

Innovatieve hoogwaardige onderdelen

voor een nieuw luchtveersysteem

Innovatieve hoogwaardige onderdelen

voor een nieuw luchtveersysteem


De vraag van de klant

VB-Airsuspension in Varsseveld (NL) is een Europese ontwikkelaar en producent van luchtveersystemen en veeraanpassingen voor lichte bedrijfswagens. De luchtveersystemen bestonden tot nu toe grotendeels uit gedraaide kunststof en aluminium onderdelen. Dit zijn echter relatief dure productietechnieken. Dit moet efficiënter kunnen, dacht het bedrijf. VB-Airsuspension nam contact op met Alligator Plastics met het verzoek om innovatieve spuitgietonderdelen te ontwikkelen voor een nieuw luchtveersysteem.


Het resultaat? Slimme onderdelen, efficiënter geproduceerd!

Een uitdagend vraagstuk

Samen met de experts van VB-Airsuspension ontwikkelde Alligator Plastics componenten voor een nieuwe luchtbalg, dat wordt gebruikt in hun luchtveersystemen. Deze componenten bestaan uit twee kunststof spuitgietonderdelen: de Piston en de TopPlate.


Tijdens de ontwikkeling stuitten we op vier belangrijke uitdagingen.

  • Ten eerste het behoud van de kracht van de luchtvering met de nieuwe spuitgietonderdelen.
  • Behoud van de afmetingen van het eindproduct, zodat deze op de oorspronkelijke plaats in het voertuig gemonteerd kan worden.
  • Het ontwikkelen van een slimme matrijsconstructie waarmee toleranties van de te omspuiten metalen ringen worden opgevangen.
  • En tenslotte het ontwikkelen van een doordachte automatisering om manarm te produceren.

Onze oplossingen

Optimaal rijcomfort

Wanneer een voertuig volledig of deels veert op lucht, dan wordt gesproken over luchtvering. Luchtvering wordt gebruikt als er meer comfort, stabiliteit of hoogte noodzakelijk is en de standaardvering van het voertuig niet toereikend is. Een luchtveersysteem draagt bij aan optimaal rijcomfort, verhoogde stabiliteit en meer veiligheid. Het zorgt ervoor dat een bedrijfswagen goed bestuurbaar is en op constante rijhoogte blijft.

Insert molding

Leon: ‘Door gebruik te maken van de bestaande FEM-analyses voor sterkteberekening hebben we een Piston gerealiseerd, waarbij een metalen ring met een diameter van 92 mm in de matrijs wordt omspoten met kunststof. Deze techniek noemen we insert molding. Zo worden de enorme krachten die op de luchtvering komen te staan probleemloos opgevangen. Toleranties in de maatvoering van de metalen ringen worden ondervangen door hydraulisch aangestuurde bewegende delen in de matrijs. Deze bewegende delen in combinatie met de manier van aanspuiten, die op basis van Moldflow-analyses is bepaald, houden de ringen op de juiste positie in de matrijs.

Eén matrijs voor twee varianten

Met behulp van wisseldelen produceert Alligator Plastics in dezelfde matrijs een Piston voor een luchtvering die geschikt is voor een maximale lading van 3,5 ton én een Piston voor een maximale lading van 5 ton. Zo maak je een product slim en goedkoop.


Tijdens de opbouw van de luchtbalg worden luchtkoppelingen geassembleerd in de TopPlate. De TopPlate zorgt ervoor dat de luchtbalg op druk kan worden gezet.


Naast de onderdelen van het luchtbalg heeft Alligator Plastics ook twee verschillende ‘bumpstops’ voor VB-Airsuspension ontwikkeld en technisch uitgewerkt tot een spuitgietproduct. De bumpstops worden op de achteras gemonteerd bij de installatie van het luchtveersysteem. Hiermee wordt de eindaanslag van het chassis bepaald, waardoor er minder snel schade aan de onderzijde van het voertuig kan optreden bij drempels en slechte wegen.

Efficiënte productie

Voor de hele productiecyclus van de Pistons, vanaf het aanvoeren van de metalen ringen tot en met de uitnamen van het eindproduct, heeft Alligator Plastics maatwerk automatisering ontwikkeld. Een efficiënt en probleemloos productieproces is voor de klant essentieel.

Al met al was het ‘complete plaatje’ voor VB-Airsuspension en Alligator Plastics een hele puzzel: ‘Hier leven we voor! Het is schitterend om dit hele traject samen met de klant en leveranciers uit te voeren. We hebben bovendien opnieuw bewezen dat je met spuitgiettechniek én een gezonde dosis ervaring en verstand hele slimme en aantrekkelijke producten kunt maken. Dit soort puzzels lossen we graag voor onze klanten op’, aldus Leon.

Onze samenwerking

‘We hebben echt het complete traject van de twee kunststof spuitgietonderdelen voor onze rekening genomen’, zegt Leon Dohmen, Projectleider van Alligator Plastics. ‘De ontwikkeling en engineering van de Piston en TopPlate, de detailuitwerking van de benodigde onderdelen, het in opdracht geven van het vervaardigen van de complexe matrijzen hiervoor én de fabricage van alle onderdelen voor de luchtbalg’, vervolgt Leon. Een prachtig uitdagend project dus, waarbij intensief met de klant en verschillende leveranciers is samengewerkt.

Over VB Airsuspension

Het in 1993 opgerichte VB-Airsuspension produceert een breed palet aan veeraanpassingen en (lucht)veersystemen voor onder andere lichte bedrijfswagens, ambulances, autotransporters en campers. Er zijn vele mogelijkheden – van schroefveren tot volledige luchtveringen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Varsseveld (Nederland). Het bedrijf heeft zeven dochterondernemingen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Turkije, Rusland, India en de Verenigde Staten. Daarnaast beschikt VB-Airsuspension wereldwijd over een uitgebreid netwerk van dealers en importeurs/distributeurs.


Cases uit andere branches

Bouw branche

Bouw

Consumer lifestyle branche

Consumer Lifestyle

Food branche

Food

Medisch & Hygiëne branche

Medisch & Hygiëne

Techniek branche

Techniek