Van aluminium naar kunststof

VB-Airsuspension is een Europese ontwikkelaar en producent van luchtveersystemen en veeraanpassingen voor lichte bedrijfswagens. De luchtveersystemen bestonden tot nu toe grotendeels uit gedraaide kunststof en aluminium onderdelen. Dit zijn echter relatief dure productietechnieken. Dit moet efficiënter kunnen, dacht het bedrijf. VB-Airsuspension nam contact op met Alligator Plastics met het verzoek om innovatieve spuitgietonderdelen te ontwikkelen voor een nieuw luchtveersysteem. Het resultaat? Slimme onderdelen, efficiënter geproduceerd!

Een uitdagend vraagstuk

Samen met de experts van VB-Airsuspension ontwikkelde Alligator Plastics componenten voor een nieuwe luchtbalg, dat wordt gebruikt in hun luchtveersystemen. Deze componenten bestaan uit twee kunststof spuitgietonderdelen: de Piston en de TopPlate. Naast deze onderdelen hebben we ook twee verschillende ‘bumpstops’ voor VB-Airsuspension ontwikkeld en technisch uitgewerkt tot een spuitgietproduct. De voorwaarden van het gehele vraagstuk waren helder:

  • Behoud van de kracht van de luchtvering
  • Behoud van de afmetingen van het eindproduct, zodat deze op de oorspronkelijke plaats in het voertuig gemonteerd kunnen worden
  • Ontwikkelen van een slimme matrijsconstructie waarmee toleranties van de te omspuiten metalen ringen worden opgevangen
  • En het ontwikkelen van een doordachte automatisering om manarm te produceren

Onze oplossingen

Insert molding
Door gebruik te maken van de bestaande FEM-analyses voor sterkteberekening hebben we een Piston gerealiseerd, waarbij een metalen ring met een diameter van 92 mm in de matrijs wordt omspoten met kunststof. Deze techniek noemen we insert molding. Zo worden de enorme krachten die op de luchtvering komen te staan probleemloos opgevangen. Toleranties in de maatvoering van de metalen ringen worden ondervangen door hydraulisch aangestuurde bewegende delen in de matrijs. Deze bewegende delen in combinatie met de manier van aanspuiten, die op basis van Moldflow-analyses is bepaald, houden de ringen op de juiste positie in de matrijs.

Eén matrijs voor twee varianten
Met behulp van wisseldelen produceert Alligator Plastics in dezelfde matrijs een Piston voor een luchtvering die geschikt is voor een maximale lading van 3,5 ton én een Piston voor een maximale lading van 5 ton. Zo maak je een product slim en goedkoop.

Onze samenwerking

We hebben het complete traject van de twee kunststof spuitgietonderdelen voor onze rekening genomen”, vertelt Leon Dohmen, Projectleider van Alligator Plastics. “Inclusief de ontwikkeling en engineering van de Piston en TopPlate, de detailuitwerking van de benodigde onderdelen, het vervaardigen van de complexe matrijzen én de fabricage van alle onderdelen voor de luchtbalg”, vervolgt Leon. Voor de hele productiecyclus van de Pistons, vanaf het aanvoeren van de metalen ringen tot en met de uitnamen van het eindproduct, heeft Alligator Plastics maatwerk automatisering ontwikkeld. Op deze manier hebben we een efficiënt en probleemloos productieproces voor de klant kunnen bewerkstelligen.

Leon Dohmen
Projectleider Alligator Plastics

Een prachtig uitdagend project, waarbij we intensief met de klant en verschillende leveranciers hebben samengewerkt. We hebben bovendien opnieuw bewezen dat je met spuitgiettechniek én een gezonde dosis ervaring en verstand hele slimme en aantrekkelijke producten kunt maken. Dit soort puzzels lossen we maar al te graag voor onze klanten op!

Over VB-Airsuspension

Het in 1993 opgerichte VB-Airsuspension produceert een breed palet aan veeraanpassingen en (lucht)veersystemen voor onder andere lichte bedrijfswagens, ambulances, autotransporters en campers. Er zijn vele mogelijkheden – van schroefveren tot volledige luchtveringen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Varsseveld, Nederland. Het bedrijf heeft zeven dochterondernemingen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Turkije, Rusland, India en de Verenigde Staten. Daarnaast beschikt VB-Airsuspension wereldwijd over een uitgebreid netwerk van dealers en importeurs/distributeurs.